Get Your Own Scroller

Monday, June 13, 2011

Pokcik, Budak dan seunggun api..

Alkisah, diceritakan kisah nih jadi masa zaman tabien dulu kala. Pada suatu hari, Hasanul Basri p la satu kampong nih. Kampong mana x tau plok aku, tgh beliau dok baguih nye jalan, tetiba beliau ternampak la ada sorang budak kecik ni, laki, lbh kurg 10 tahun kot agaknye dok duduk depan sebuah unggun api. X besaq pon, kecik ja. Mcm kta dok bakaq sampah tu,bukan besaq mana pon.

Tengah baguihnye budak laki tu dok duduk, tenung tengok api tu, budak tu PENGSAN!! Selang beberapa minit, budak ni mangkit balik, tengok api tu, PENGSAN!! Bangun, tengok, pehtu PENGSAN!!! Begiulah sifir mudahnye.fieza.jpg

Hasanul Basri dok tengok dari jauh gelagat budak tu. Apa kena budak ni??? Awat jadi lagu tu?? Maka, untuk mendapat penjelasan lebih lanjut, beliau pon bok balik la budak ni kat rumah. Bila budak tu sedaq ja dari pengsan, berlakulah dialog di antara depa dua. Camni la lbh kurang ye, dlm loghat utagha:

"Wahai budak! Pasai pa setiap kali aku nampak hg tengok api, hg trus pengsan?? Kenapa budak?? Hg ada penyakit ka??" Tanya Hasanul Basri.

Budak tu jawap, “Wahai pakcik, sebenaqnya camni, setiap kali aku nampak api tu, aku tak ingat pa dah melainkan aku terbayangkan betapa dasyatnya azab api NERAKA nanti. Aku selalu tengok betapa api dunia tu bakaq abeh ranting2 kayu tu tanpa belas kasihan. Aku takut. Sgt TAKUT wahai pakcik!

Terkejut besaq bila hasanul Basri dengaq jawapan yg begitu mantap dari mulut seorang budak kecik tu. Beliau pon berkata lagi:

“Wahai budak, hg kan kecik lagi, mcm mana hg nak masuk neraka kalu masih kecik???”

“Pakcik..pakcik.. Pakcik boleh jamin ke yang saya ni x masuk neraka?? Adakah pakcik bleh jamin yg saya akan masuk syurga???? Bukan ka kalu kita nk bakaq slalunya kalu kita start dgn ranting2 yg kecik dulu?? Untuk perhidup api. Baru api tu marak jadi besaq kn?? Aku selalu tengok mak aku masak, mak aku meletakkan ranting2 kecil dahulu untuk perhidup api. Aku TAKUT kalu aku yg jd salah satu ranting2 kecik tu sbgai bahan bakaq api NERAKA tu nanti wahai pakcik”

DUSHHH!!! Satu lg tamparan hebat pd Hasanul Basri dgn hujah budak kecik tu! SUBHANALLAH!!!

*****************************#TAMMAT#*****************************************

Ikhwan Ahmadi: TU BUDAK, yang aku 21 tahun nih????Ish2…astagha..

No comments: