Get Your Own Scroller

Friday, June 24, 2011


Hg nk tau organ pa paling besaq kat badan kita? KULIT!!! kah3! mcm iklan susu..ala..yg kuiz2 tu...budak2 len teka x dapat, dia yg minum susu cap apa aku lupa, dia dapat jawab sekaligus mengesahkan tempat pertama aka JOHAN atau 1st runner up dlm petandingan kuiz sains tersebut.

Ok. Soklan ni plok, cube jawab k?

Hang nk tau dak, dalam byk2 anggota badan kita, aka anatomy badan anda, organ apo yg paling senang dan mudah nk dengaq pasai benda2 akhirat?
Otak? bukan. Spinal cord? bukan. small intestine? lagi la bukan.

TELINGA? haaa..hg betoi!

Hg tau dak Allah cipta telinga kita ni unik sgt? Telinga ni kalu dia nk dengaq benda2 yg baik, mudah sgt. Contoh, hg dok dalam rumah tengok tv, alih2, masuk waktu org azan. Hang Islam ka, hg x islam ka, semua org dengaq Azan. kecuali la beliau tu pekak. Azan tu dia pangge hg p smayang. kalu laki, dia suroh p masjid,solat jumaat. Contoh len, hg nk dengaq pasai akhirat? hg tadah ja telinga hg p dengaq kuliah, tazkirah, ceramah dan sewaktu dengannya. Bukan nk perlu modal pa. Hang p tadah ja. Tambah lagi kalu rumah dekat masjid. Allahuakbar.

Sebab tu la Allah sebut, ad golongan seprti golongan kafir quraisy, depa ADA TELINGA, DEPA DENGAQ ayat-ayat ALLAH tapi depa X MAU NAK AMIK PAHAM. allahuakbar...bila kita XMAU DENGAQ, X MAU AMIK PAHAM, ALLAH TUTOP JALAN IMAN.. Bila Allah TUTOP JALAN IMAN, ALLAH TUTOP PINTU nk BUAT AMAL KEBAJIKAN.bila kita x buat amal kebajikan, HATI KITA TERTUTUP!! allahuakbar..

Apa lagi bencana yg lbh besaq kalu ALLAH tutop HATI KITA???

Monday, June 20, 2011

Madah seketika bro~


DUNIA ini terlalu HINA tuk membuat kta MENANGIS,

terlalu MURAH untuk membuat kta BERSEDIH,

terlalu LEMAH untuk membuat kta PUTUS ASA.

Memang ALLAH tidak menjanjikan Langit itu selalu BIRU,

BUNGA selalu MEKAR,

MENTARI selalu BERSINAR.

TAPI ketahuilah bahwa ALLAH selalu memberi PELANGI di setiap BADAI.

SENYUM disetiap AIR MATA,

BERKAH disetiap COBAAN,

dan JAWABAN disetiap DOA.

A016

Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,

[ Qaff,16

*kredit to member gua yg sanggup post menda ni dari benua Arab nun sana.. Jazakallah.

*********************************************************

IA said: "dah tu?? bokpa nk sedih dak? senyum la cikit, sementara masih mampu.."

PEACE!

Monday, June 13, 2011

Pokcik, Budak dan seunggun api..

Alkisah, diceritakan kisah nih jadi masa zaman tabien dulu kala. Pada suatu hari, Hasanul Basri p la satu kampong nih. Kampong mana x tau plok aku, tgh beliau dok baguih nye jalan, tetiba beliau ternampak la ada sorang budak kecik ni, laki, lbh kurg 10 tahun kot agaknye dok duduk depan sebuah unggun api. X besaq pon, kecik ja. Mcm kta dok bakaq sampah tu,bukan besaq mana pon.

Tengah baguihnye budak laki tu dok duduk, tenung tengok api tu, budak tu PENGSAN!! Selang beberapa minit, budak ni mangkit balik, tengok api tu, PENGSAN!! Bangun, tengok, pehtu PENGSAN!!! Begiulah sifir mudahnye.fieza.jpg

Hasanul Basri dok tengok dari jauh gelagat budak tu. Apa kena budak ni??? Awat jadi lagu tu?? Maka, untuk mendapat penjelasan lebih lanjut, beliau pon bok balik la budak ni kat rumah. Bila budak tu sedaq ja dari pengsan, berlakulah dialog di antara depa dua. Camni la lbh kurang ye, dlm loghat utagha:

"Wahai budak! Pasai pa setiap kali aku nampak hg tengok api, hg trus pengsan?? Kenapa budak?? Hg ada penyakit ka??" Tanya Hasanul Basri.

Budak tu jawap, “Wahai pakcik, sebenaqnya camni, setiap kali aku nampak api tu, aku tak ingat pa dah melainkan aku terbayangkan betapa dasyatnya azab api NERAKA nanti. Aku selalu tengok betapa api dunia tu bakaq abeh ranting2 kayu tu tanpa belas kasihan. Aku takut. Sgt TAKUT wahai pakcik!

Terkejut besaq bila hasanul Basri dengaq jawapan yg begitu mantap dari mulut seorang budak kecik tu. Beliau pon berkata lagi:

“Wahai budak, hg kan kecik lagi, mcm mana hg nak masuk neraka kalu masih kecik???”

“Pakcik..pakcik.. Pakcik boleh jamin ke yang saya ni x masuk neraka?? Adakah pakcik bleh jamin yg saya akan masuk syurga???? Bukan ka kalu kita nk bakaq slalunya kalu kita start dgn ranting2 yg kecik dulu?? Untuk perhidup api. Baru api tu marak jadi besaq kn?? Aku selalu tengok mak aku masak, mak aku meletakkan ranting2 kecil dahulu untuk perhidup api. Aku TAKUT kalu aku yg jd salah satu ranting2 kecik tu sbgai bahan bakaq api NERAKA tu nanti wahai pakcik”

DUSHHH!!! Satu lg tamparan hebat pd Hasanul Basri dgn hujah budak kecik tu! SUBHANALLAH!!!

*****************************#TAMMAT#*****************************************

Ikhwan Ahmadi: TU BUDAK, yang aku 21 tahun nih????Ish2…astagha..

Saturday, June 11, 2011

Wednesday, June 8, 2011

hai...


so, mcm mane? tolong la aku Madi..

hmm...ok2...aku x pandai ngat, tp aku ad la tnya pndpt member gua nih. insyallah, thiqah orgnye. aku percaye kat dia. tp ni just pendapat. aku ulas balik je. quote mcm dalm EAP tu. terpulang kt hg kalu nk terima ka dak k?

ok2. I'm listening my fren since -4th- grader...

Camni, bergantung pd keikhlasan hg kalu hg rsa bersedia untuk terima bliau seadanya. untuk terima segala serba-serbi kekurangannya. hg cuba tnya balik diri hg, pasai pa hg nak dia? adakah kerna cantiknya dia? hartanya? keturunan dia? atau AGAMA dia? kalu hg rasa setiap kali hg igt dia, menyebabkan hg rasa nk mengubahnya kpd yg lbh baik, igt dia menyebabkan hubungan hg x jauh dengan ALLAh, hg rasa hg nk selamatkan dia, hg igt dia menyebabkn iman hg semakin bertambah dan x bergoyah, truskanlah dgn niat hg tu..

tapi, aku takut la Madi..

Emm, buatlah istikharah, bgunlah malam minta petunjuk. mungkin hari ni hg rasa x cukup kuat, tp kalu hg ikhlas, insyallah, esok lusa sapa tau Allah bg hidayah & petunjuk kt hg untuk buat keputusan yg cukup matang uk mghdpi situasi ni. Mintalah kpd tuan punya hati! k?

jd..IKHLAS la crita dia la ni???

Ha'ah. benda yg amat mudah di mulut tp amat sukar skali. aku pon x tau aku ikhlas ka dak bg nasihat kt hg nih.

OK.



Monday, June 6, 2011

Refresh Cinta

Orang Yang Paling Beruntung Mendapat Syafaat
Senin, 30 Mei 2011


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَسْعَدُ النَّاسِ بِشَفَاعَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ خَالِصًا مِنْ قَلْبِهِ أَوْ نَفْسِهِ

(صحيح البخاري)

Sabda Rasulullah SAW: Orang yang paling beruntung mendapat syafaatku dihari kiamat adalah yang mengucapkan Laa ilaaha illallah (Tiada Tuhan Selain Allah), ikhlas dari hatinya atau dari dirinya” (Shahih Bukhari)

ImageTausiah Al Habib Faishal Al Kaff dari Jeddah dan diterjemahkan secara ringkas oleh Al Ustadz Syahrullah

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala puji bagi Allah subhanahu wata’ala Yang telah mengumpulkan kita dalam majelis mulia ini, yang talah menghadirkan jasad dan ruh kita dalam mejelis ini, majelis yang mengikat hati kita dengan hati Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, yang jika bukan karena majelis ini kita tidak akan keluar dari rumah-rumah kita, kita keluar dari rumah kita hanya untuk hadir di majelis yang mulia ini, majelis yang terikat pula dengan majelis-majelis yang ada di Tarim, majelis yang selalu mendapatkan pandangan rahmat dari Allah subhanahu wata’ala. Maka hadirkanlah hati kalian dalam majelis ini dengan niat yang baik sehingga kalian mendapatkan keberkahan dari Allah subhanahu wata’ala, dan penuhilah hati kalian dengan kecintaan yang besar kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Karena orang yang mendapatkan bagian dari kecintaan kepada Rasulullah hanyalah orang yang mempunyai perhatian besar terhadap dakwah nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, sebagaimana dalam sebuah hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :

لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُوْنَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِيْنَ

" Tidaklah beriman kalian sampai aku lebih dicintai oleh kalian dari pada orang tua, anak, dan segenap manusia"

Maka dengan kecintaan kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasalamm kita akan mendapatkan rahmat terbesar dari Allah subhanahu wata’ala. Namun untuk mencintai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam kita harus mengenal beliau, karena tidak mungkin kita mencintai seseorang kecuali jika kita mengenalnya, maka dengan mencintai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam kita pun harus mengenal beliau. Majelis ini diberkahi oleh Allah subhanahu wata’ala karena terikat dengan majelis-mejelis para shalihin yang di Tarim, mudah-mudahan Allah subhanahu wata’ala memberikan kepada kita ni’mat syukur atas nikmat-nikmat yang diberikan Allah kepada kita. Hadirin sekalian, ingatlah bahwa dalam setiap pundak kita ini menanggung tanggung jawab yang besar terhadap dakwah ini, bertanggung jawab dakwah terhadap keluarga, tetangga dan masyarakatnya. Terlebih lagi yang hadir di majelis ini kebanyakan dari kalian adalah kaum pemuda, yang mana tidaklah tegak agama ini kecuali diawali oleh para pemuda. Para pemuda di zaman Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, seperti sayyidina Ali bin Abi Thalib Kw beliau adalah salah seorang anak muda yang membela dakwah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, begitu pula istri beliau shallallahu ‘alaihi wasallam, sayyidah Khadijah Al Kubra Ra yang telah menyelimuti beliau ketika beliau ketakutan setelah beliau menerima wahyu dari Allah, dan yang membantu dakwah beliau dengan dirinya dan segala hrat yang dia miliki, kemudian sayyidina Abu Bakr As Shiddiq dan sayyidina Umar bin Khattab Ra, dan sayyidina Utsman bin Affan yang membela dakwah beliau shallallahu ‘alaihi wasallam, mereka semua adalah para pemuda. Maka korbankanlah jiwa kalian untuk tegaknya dakwah mulia ini, mudah-mudahan kita mendapatkan keberkahan dari Allah subhanahu wata’ala. Disebutkan dalam sebuah syair:

بَذَلْتُ لَكَ رُوْحِيْ وَالرُّوْحُ رَخِيْصَةٌ وَمَا تِلْكَ إِلَّا هَدِيَّةُ اْلفُقَرَاءِ

“Kuberikan ruhku untukmu, dan ruh adalah sesuatu yang murah dan itulah hadiah dari orang-orang yang fakir”

Ruh meskipun merupakan hal yang berharga namun menjadi sesuatu yang murah jika dikorbankan untuk Allah dan Rasul-Nya, yang mana jika ada sesuatu yang lebih berharga dari ruh pastilah akan dikorbankan untuk Allah dan Rasul-Nya (dakwah di jalan Allah). Maka jika engkau mengorbankan atau menjual ruh kalian sungguh yang akan membeli adalah Allah dan akan membalas pengorbananmu dengan balasan yang sangat agung sebagaimana firman-Nya :

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ

(التوبة : 111 )

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.” ( QS. At Taubah : 111 )

Yang mana di dalam surga itu ada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, maka semua yang mencintai beliau akan mengorbankan segala sesuatu untuk mendapatkan bagian itu. Dan jadikanlah syiar kita semua sebagaimana syi’ar Tsauban Ra yang berkata : “wahai Rasulullah, surga yang aku tidak melihatmu di dalamnya maka itu bagiku bukanlah surga”,sebagaimana yang dikatakan oleh Al Habib Ali Al Habsyi dalam qasidahnya :

فِيْ جَنَّةٍ مَا شَاقَنِيْ مِنْ وَصْفِهَا # إِلَّا أَنَّ الْحِبَّ فِيْهَا خَيَّمَا

Dan tiadalah sesuatu yang lebih menggembirakan nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, kecuali dalam setiap pundak pecintanya mengemban tanggung jawab dan memperhatikan akan dakwah yang telah beliau bawa, hal yang sangat beliau jaga dan perhatikan, sehingga suatu saat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berkata karena begitu berpegangnya beliau akan risalah yang dibawa oleh beliau dari Allah subhanahu wata’ala, beliau bersabda :

لَوْ جَعَلُوْا اْلقَمَرَ عَنْ يَمِيْنِيْ وَالشَّمْسَ عَنْ يَسَارِيْ عَلَى أَنْ أَتْرُكَ هَذَا اْلأَمْرَ مَا تَرَكْتُهُ حَتَّى يُظْهِرَهُ اللهُ أَوْ أَهْلَكَ دُوْنَهُ

“ Jika mereka menjadikan bulan di tangan kananku dan matahari di tangan kiriku, supaya aku meninggalkan (dakwah) ini, sungguh aku tidak akan meninggalkannya hingga agama ini tegak atau aku mati karena (membela jalan)-Nya “

Maka janganlah kalian pulang dari majelis seperti ini kecuali dengan semangat yang tinggi untuk membela Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, dan janganlah terpedaya oleh tipu daya dunia yang hanya sementara, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

بَادِرُوا فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِم يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا وَيُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنْ الدُّنْيَا

“Bersegeralah beramal sebelum datangnya rangkaian fitnah seperti sepenggalan malam yang gelap gulita, seorang laki-laki di waktu pagi mukmin dan di waktu sore telah kafir, dan di waktu sore beriman dan pagi menjadi kafir, ia menjual agamanya dengan kesenangan dunia."

Untuk urusan dunia tersebut mereka menjual agamanya, yang mana dunia itu adalah Sesutu yang tidak berarti dan tidaklah sebanding dengan balasan yang akan diberikan Allah kelak di akhirat, maka eratkan hubungan kalian dengan nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam. Sungguh manisnya hubungan antara makhluk dengan Allah jauh lebih mulia dari segala sesuatu yang ada di dunia ini, kelezatan iman jauh lebih nikmat dari segala kenikmatan di dunia ini, maka apakah kita telah merasakan kelezatan dan manisnya rasa iman itu?! dalam hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :

ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلاَوَةَ الإِيمَانِ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا ، وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ ، وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِى الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِى النَّارِ

“Tiga hal, barangsiapa memilikinya maka ia akan merasakan manisnya iman. (yaitu) menjadikan Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai dari selainnya, mencintai seseorang semata-mata karena Allah, dan benci kembali kepada kekufuran sebagaimana bencinya ia jika dilempar ke dalam api neraka."

Maka dapatkanlah ketiga hal tersebut di dalam majelis-majelis seperti ini. Dan kita tidak mengetahui di majelis mana kita akan mendapatkan fath, maka janganlah pernah melewatkan majelis ini karena bisa jadi di hari yang kita tidak hadir ternyata di hari itu tersimpan rahasia-rahasia yang tersembunyi, kebaikan-kebaikan untuk diri kita. Suatu hari Ibn Al Faridh yang lagi mencari seorang syaikh (guru) unutknya, ia melihat seseorang tua yang berwudhu namun dia melihat ada yang kurang dalam wudhunya, ketika itu dia ingin menasihatinya namun dia enggan karena khawatir orang tua itu akan mengatakan sesuatu atas dirinya, namun dia bersikeras untuk menasihatinya karena hal itu berkaitan dengan hukum syariat, mualilah dia mendekati orang tua itu dan berkata : “wahai tuan, barangkali cara berwudhu’ yang lebih benar adalah begini, maka orang tua itu menoleh dan berkata : “wahai Ibn Al Faridh, syaikh yang engkau cari ciri-cirinya seperti ini..”, subhanallah ternyata rahasia itu tersembunyi dalam nasihat yang disampaikan oleh Ibn Al Faridh kepada orang tua itu. Mungkin saja jika Ibn Al Al Faridh tidak memberikan nasihat tadi, dia akan tetap bertahun-tahun dalam mencari syaikh untuknya, tentunya bukan hal yang mudah namun semua adalah pertolongan dari Allah. Maka jadikanlah dalam setiap majelis itu adalah waktu diberikannya anugerah dari Allah untuk kita, namun hindarilah untuk menghadiri majelis ini hanya karena kebiasaan dan tanpa dilandasi dengan niat yang baik, agar kita mendapatkan bagian yang besar dari Allah subhanahu wata’ala.

وصلى الله وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Reference:

http://www.majelisrasulullah.org

Wednesday, June 1, 2011

si A dan si B

Tidaklah lahir seorang bayi melainkan lahirnya dia itu di atas fitrah. Maka kedua ibu bapalah yang menjadikan anak itu Yahudi, Nasrani atau Majusi…

A: Can I ask u a favor?
B: Huh?Sure. Why not. If it it’s not personal..he3.
A: It’s quite personal, I guess. Its ok if u don’t want to.
B: No.no.well, I’m in a good mood. In the very pink of health i’d say. He3. Don’t worry.
A: Ok then. Let us get this straight. Uhm..U like him so much,don’t u? I mean, the character?
B: Yeah. Of course. Haha..It some kind of funny isn’t it?
A: No..no..not at all (myb a bit)^^.Then, can u tell me which part do u like him the most?
B: Well, he’s energetic, always in high spirit, serious,yellow-hair(he3).. and the most important thing is, he’ll never give up!
A: Alright then, I just want u to mention some of the bad habits, I mean sumthin’ that is negative, which should not be taken as a good examples?
B: Owh.. That’s question is sumkinda cool. I lke it. Uhm..ok ..let’s see, yeah, mybe, his a bit clumsy, stubborn, in some situation, he refused to take account some of his friend’s opinion. He likes to make his own decision. To be a ‘lone ranger’ I guess.
A: Selfish? Ego?
B: Yeah. That’s 70% correct. Wait a sec, why do u actually ask me all this stuff? U don’t seem to be the one who interested in this kind of hobby, don’t u?
A: Yes, I’m sorry. I just worried about my little brother. He has the same kinda interest like u. it just happened to cross my mind to ask u all these question. Perhaps, it can help me to pay more attention on him after this.
B: What’s wrong with your little brother?
A: Well. He seemed to be acting a little bit weird lately. Quite stubborn, big-headed. Like the character.^^ But it seems u r not like him even though u like the character so much. I just keep wondering.
B: Take what is good, no the bad ones. For me, it’s just a part of a little inspiration, I guess.
A: Yeah. Ur absolutely correct. Thank u so much. I really appreciate it. Jazakallah.
***************************************************************
Ikhwan Ahmadi: sat..sapa karakter tu???