Get Your Own Scroller

Monday, March 15, 2010

Sayang MAMA AYAH..

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). "(Luqman,34:14)

Aku rasa cuti kali ini amat2 bermakna. Walopun aku rasa sat sgt,tp, ntah cmna,aku rsa byk benda yg mama ayah bgtau kat aku,curahkn ilmu,layan aku. Byk brita suka duka yg kami kongsi bersama. X terlepas jugak yg aku ni kengkadang yg ‘byk perangai’. Astaghfirullah. Terok betoi aku. Tapi , di kala aku nk melangkah naik ke atas tren,menuju kembali meneruskan perjuangan , baghu aku perasan yg aku spatotnya bersyukur sbb masih ada mak bapak. Malah semakin aku pikiaq, semakin aku rasa aku patot syukur yg teramat sbb aku ada ibu bapa mcm MAMA AYAH! Allahuakbar.aku kagum ngan depa. Aku kdg2 x paham knp dikala depa dilanda kerisauan,depa x tonjolkan. Kalu ada masalah besaq, depa cuba sembunyikan dr pgthuan anak2. Kalu penat sgt, still buat muka relax ja. Dikala ditempat keja, dok pikiaq lg anak2 kat rumah mkn apa. Setiap bnda yg depa buat still untuk anak2. Allahuakbar. Mgkin sbb aku x berada di tempat depa,sbb tu aku x paham. Tapi yg aku pasti, semakin hari berlalu, semakin bertambah kesayangan aku kat depa. Semakin bersmgt aku nk tolong depa. Nk bahagiakn mama ayah. Nk berbakti sehingga terukir senyuman mama ayah yg kekal abadi smpai ke syurga Allah. Aku nk jdi anak soleh. Anak bertanggungjawab . bukan anak yg x tahu hargai pengorbanan mak bapak. Aku x nak jd anak yg suka tunjuk muka masam ,byk perangai, melawan , ‘menjawab’ pd 2 insan yg paling mulia pd pndgn Allah & Nabi. Ya Allah,berilah kekuatan pdku. Kau ampunilah dosa2ku & dosa2 kedua ibu dan ayahku. Kau murahkanlah rezeki mereka. Permudahkanlah urusan mereka. Sayangilah dan kasihanilah mereka. Berilah mereka keselamatan dan perlindunganMu di dunia dan juga akhirat. Golongkanlah mereka dgn org2 yg beriman ya Allah,berikanlah hidayah serta petunjukMU pd mereka berdua Ya Allah. Cintailah mereka berdua sepertimana mereka mencintai kami sejak kecil lg ya Allah..amin…ya rabbal alamin.Allah, KAMI SYG IBU BAPA KAMI!!!

No comments: