Get Your Own Scroller

Friday, April 8, 2011

Seribu persoklan sejenak di atas moto


Jumaat,10.17pm,atas moto EX5 Honda 97


“Kenapa kita jadi mcm nih??”

“Kenapa kita hanya mencari Allah di saat kita nk EXAM aje, ha??”

“Kenapa kita igt ALLAH waktu kita susah ja? Waktu senang dak pulak??”

“Adakah ALLAH pd kita…. hanya ketika pd saat kita memerlukan soklan2 spot yg nak naik time kita nk jawab peksa??”

“Atau..apakah ALLAH hanya wujud dalam diri kita pada waktu2 tertentu ja, bermusim2 mcm musim world cup, musim hujan,musim durian..???”

“Kita ni sebenarnya Muslim ka dak?? x cukup sekadaq tu, kita ni sebenqnya org2 beriman ke dak??? berIMAN dengan IMAN apa kita kalu lagu nih?? IMAN Rice COOKER???

“Kenapa rice cooker??? Yela, mula2panas,mendidih, berasap dan berwap2 bila nk tunggu nasik nk masak, pehtu, bila dh masak ja nasik…TAP!!! Rice cooker tu berbunyi. Lampu merah pd suis utama mnunjukkan awainya COOKING kini sudah padam.

NASIK DAH MASAK!! menjerit riang kita sbb dah dpt mkn nasik. Trus OFF. Kita truih makan.(baca doa gak la). Sambil RICE COOKER td dibiarkan sejuk dan berkerak dan direnam dalam sinki. Itulah nasib sang rice cooker. habis guna disinki terbuang(mcm habis madu sepah dibuang)

Ikhwan Ahmadi berfikir panjang tentang persoklan2 tersebut. Pehtu beliau teringat sepotong ayat Quran. begini bunyinya:

A022
Dia lah yang menjalankan kamu di darat dan di laut (dengan diberi kemudahan menggunakan berbagai jenis kenderaan); sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera, dan bahtera itu pula bergerak laju membawa penumpang-penumpangnya dengan tiupan angin yang baik, dan mereka pun bersukacita dengannya; tiba-tiba datanglah kepadanya angin ribut yang kencang, dan mereka pula didatangi ombak menimpa dari segala penjuru, serta mereka percaya bahawa mereka diliputi oleh bahaya; pada saat itu mereka semua berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepadaNya semata-mata (sambil merayu dengan berkata): "Demi sesungguhnya! jika Engkau (Ya Allah) selamatkan kami dari bahaya ini, kami tetap menjadi orang-orang yang bersyukur". (Yunus 10:22)

A023
Kemudian bila sahaja Allah selamatkan mereka, mereka dengan serta-merta merebakkan perbuatan derhaka di bumi dengan tidak ada sebarang alasan yang benar. Wahai manusia! Sesungguhnya perbuatan kamu menderhaka itu hanyalah bala bencana terhadap diri kamu sendiri. (Dengan itu kamu hanya dapat merasai) kesenangan hidup di dunia (bagi sementara); kemudian kepada kamilah tempat kembalinya kamu, maka Kami akan memberitahu apa yang kamu telah lakukan. (Yunus 10:23)

2 comments:

Sang Harima said...

Ganas jugak sedara boleh fikir tinggi tinggi atas motor. Rossi pun belum tentu boleh buat.

HokaGe ke Sembilan said...

well..ini sumer kuasa Allah..^^nothing is impossible