Assalamualaikuom summer…acece…mcm ramai peminat lak.Hmm…Takpa2! Trimas kerana manyokong ku selama nih..muahahahah..
Hari ni nk crita pasai Kenderaan..Bukan apa ,hari Sabtu lepas (3.5. 08).aku p satu bengkel ni nama dia Bengkel Penyelenggaraan Kenderaan. Tapi kursus pendek ja. 6 jam> Mula pukul 9.00 pg abeh koi 5 ptg.Rasa x pueh betoi larrr..Syiokk wooo...!! Nk advance kena amek 6 bulan punya kursus. Kat sungai petani.Adeiihhh...Oghang nk masuk kolej dah ni..baghu nk habaq mai...apa crita?? Kah!kah!kah!
Haa..jom kita post mortem sket apa yg aku blajaq..Mana tau kut2 hampa sumer berminat nk jd mekanik berjaya ka nanti..asyik usahawan berjaya ja...x syiokkk rrr...variety mau ada..kah!kah!kah!..Ok..smbg crita. Peserta bengkel x ramai. & org je. Rasenye aku la pemuda yg paling muda...cewahh..yg len sumer pk cik ngan brader2 ngan sorang wanita muslim nih..perghhh...berdasarkan pengalaman,depa la makan garam dulu dr aku..Instructor tu tanya...(nama dia Cikgu Badrul). Ni,,adik ni ada keta ka? Apa yg adik tau pasai keta?.aaaa......takdak la aku jawab..tp saya tau bwk keta..Ooooo...takpa2! Buleh2! Muahahahha....
Lepas dh berkenal kenalan sket..masuk la bab kenai komponen2 dlm keta. Contohnya,bateri keta,minyak enjin,palam pencucuh, brek, drive shaft,power steering, tayar,chasis,suspension keta,gearbox,enjin keta,emmm..pa lagi hah?/ adeihh...lopa la plak..
Takpa2! Pastu dia hurai rr cara nk jaga dan selenggara Keta kita supaya nk memastikan keta kita sentiasa perform dia punya prestasi dgn thp yg maximum dan sentiasa maintain prestasi baiknyer...alaaa...mcm keta yg dh beli bertaun2 tp masa bwk mcm baru beli semalam ja keta tu..hahahahah...haaa cmtu rrr..Misalnya:
Bateri: separuh dr power bateri diguna untuk start enjin keta. Bateri yg baik dan djaga dgn teliti bleh guna sampai 2 taun lebih. Cma pastikan waktu nk start enjin keta,lampu sumer tutup,radio dimatikan,air cond x hidop..haaa..setengah org x amek tau pasai ni..nk cepat je..perghhh…kcian beteri keta.sebab lebih dr separuh power bateri dh dgunakan untuk benda2 yg x sepatutnya…haa..waktu nk tukaq bateri keta, kalau p kedai,mekanik tu katok2 kita punye terminal bateri masa nk tukaq beteri.sah2! mekanik tu x bopa cekap lg..sbb..teriminal keta akan longgar dn menyebabkan pelepasan gas hidrogen akibat nyahcas dan akhirnya bateri kita jd berlumut @berserbuk kt kepala betri tu..haaa...cmtu la...
Minyak Enjin: setengah org kata minyak hitam.hheheh..ya...Hitam tu waktu kita dh lama pakai....asainyer kaler kunin la,hijau la,merah la..ikut brand minyak kita beli rr..tp..pastikan minyak enjin korang x bertukar2 brand kayy?? Sbb percampuran pelbagai jenih minyak enjin akan menyebabakn prestasi enjin berkurang.pastu, setiap 5000 km, kena tukar minyak enjin,sentiasa check paras minyak enjin
Adehhh..byk lagi nk habaq nih..x sempat rrr....korang masuk sendiri rr bengkel nih...abeh crita....muahahahhahahahhaha!!!!!
No comments:
Post a Comment